خبر مهم | ظرفیت فروش ایران خودرو تا پایان سال تکمیل شد

وزیر صمت گفته که مرحله بعدی فروش خودرو در سامانه یکپارچه اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. با این وجود برخی خبرهای حاکی از این است که عملا ظرفیت فروش ایران خودرو تا پایان سال تکمیل شده است.
خبر مهم | ظرفیت فروش ایران خودرو تا پایان سال تکمیل شد
کد خبر : ۱۸۰۴۸

بزرگترین برنامه پیش فروش ایران خودرو و سایپا اواخر سال گذشته برگزار شد. طرحی که البته حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشت. تغییر حساب وکالتی و حذف بسیاری از متقاضیان شاید مشخص‌ترین معضلی بود که متقاضیان ثبت نام ایران خودرو و سایر خودروسازان با آن روبرو شدند.
حالا در شرایطی که نتایج قرعه کشی سایپا و چهار شرکت خودروساز دیگر اعلام شده‌، همچنان نتایج قرعه کشی ایران خودرو و دو خودروساز دیگر مشخص نشده‌است. البته وزیر صمت گفته است که نتایج ایران خودرو نیز تا پایان این هفته نهایی می‌شود.
اما پرسش مهمی که مطرح می‌شود،‌ زمان برگزاری مرحله بعدی فروش خودرو است. وزیر صمت گفته که مرحله بعدی فروش خودرو در سامانه یکپارچه اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. با این وجود برخی خبرهای حاکی از این است که عملا ظرفیت فروش ایران خودرو تا پایان سال تکمیل شده است. به بیان دیگر، ایران خودرو دیگر قادر به تحویل خودرو تا پایان سال نیست.
طرح فروش ایران خودرو،‌ سایپا و سایر خودروسازان که پایان سال گذشته برگزار شد،‌ مملو از مشکلات ریز و درشت بود. طرحی که با تغییرات گسترده نسبت به دوره‌های گذشته برگزار شد و بسیاری از متقضیان را سردرگم کرد.
تغییر سایت فروش و تغییر حساب وکالتی از خودروسازان به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده دو تغییر اساسی بود که وزارت صمت اجرایی کرد. البته این برای اولین بار نبود که طرح‌های فروش با تغییر همراه شد.
طی یک سال گذشته شاهد چندین بار تغییر در ثبت نام خودروها بودیم. انتقال فروش خودرو از سایت خودروسازان به سامانه یکپارچه، عرضه در بورس کالا، خروج خودروهای عرضه شده در بورس کالا از فرآیند قرعه کشی، بازگشت دوباره فروش خودرو به سامانه خودروسازان،‌ لغو عرضه خودرو در بورس کالا و در نهایت ایجاد سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی تنها بخشی از تغییرات فرآیند ثبت نام خودرو بود. موضوعی که نشان از سردرگمی وزارت صمت در عرضه خودرو داد.
اما نکته مهم در خصوص آخرین مرحله ثبت نام ایران خودرو،‌ سایپا و سایر خودروسازان این بود که این تغییرات در روزهای پایانی سال صورت گرفت. موضوعی که با اطلاع رسانی نه چندان مناسب منجر شد بسیاری از متقضیان نتوانند در این مرحله از فروش خودرو ثبت نام کنند.
اصلی ترین مشکل هم به حساب وکالتی باز می‌گشت. جاییکه افراد حساب خود را به نام سازمان حمایت وکالتی نکرده بودند. البته برخی از بانک‌ها هم اسامی افراد را دیرتر از موعد مقرر اعلام کرده بودند. همین موضوع در کنار کندی سایت منجر به تمدید سه باره ثبت نام خودرو شد.
ثبت نام ایران خودرو تا پایان سال بسته شد؟
بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت صمت در این مرحله از فروش خودرو، حدود ۹۳۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند. آنگونه که برخی خبرها نشان می‌دهد از این تعداد حدود ۷۸۰ هزار نفر در ثبت نام ایران خودرو شرکت کردند. به بیان دیگر، بیش از ۸۳ درصد افراد در فروش ایران خودرو شرکت کردند.
در این شرایط با توجه به تعهدات ایران خودرو برای برنامه‌های پیش فروشی که سال گذشته داشته و همچنین این تعداد متقاضی، عملا ایران خودرو قادر به فروش خودرو در سال ۱۴۰۲ نخواهد بود.
به نظر می‌رسد که در برنامه فروش بعدی ثبت نام ایران خودرو با تعداد محدودی خودرو برگزار شود و البته موعد تحویل برخی از خودروها به سال ۱۴۰۳ برسد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی رحیمی
ارسالی در
من معتقدم از قصد همین کارو کردن که آمار بیاد پایین بعد بقیه رو با منت به سال دیگه موکول کنن منم جا موندم بخاطریکه نمی‌دونستم باید به نام سازمان حمایت وکالتی بشه چون قبلشم یک قرعه کشی بود .کسایی که پول مردم تو این تورم نابود میکنن خدا جوابشونو بده